05.07.2024
Objavil: Dare Gliha
Najnovejša raziskava Masterindex že tradicionalno potrjuje, da odločilni dejavnik pri izbiri plačilnega sredstva ostaja široka sprejetost plačilnih kartic, ki omogočajo hitro in enostavno plačevanje kjerkoli in kadarkoli. Viša se uporaba plačilnih kartic na dnevni ravni kot tudi pri spletnih nakupih na tedenski ravni.
Prednjači varnost plačil, pri potrjevanju spletnih nakupov pa v ospredje prihaja potrjevanje prek mobilnih aplikacij. Med Slovenci postajajo sodobni načini plačevanja, kot so mobilne denarnice izbranih ponudnikov, čedalje bolj priljubljeni in s tem pridobivanju na zaupanju. Tudi na počitnicah opazno narašča delež tistih, ki raje plačuje s plačilnimi karticami, kar nakazuje, da je digitalna prihodnost tukaj.
Plačilne kartice so prevladujoča oblika plačevanja
Slovenci so plačevanje s plačilnimi karticami pričakovano že dobro osvojili - 87 % kartice uporablja na tedenski ravni, več kot četrtina pa vsak dan (29 %). Trend naraščanja dnevne uporabe je opaziti tako pri fizični uporabi kot pri spletnih nakupih. Za spletne nakupe jih na tedenski ravni uporablja 28 %.
Z leti je opaziti tudi naraščajoč trend plačevanja nižjih zneskov s plačilnimi karticami, obenem pa za čedalje več nakupov Slovenci uporabljajo plačilne kartice. Nihče od anketirancev ne plačuje izključno s kartico, vendar jih več kot 40 % 8 do 9 od 10 nakupov plača s kartico, četrtina pa 9 nakupov. Večinoma z njimi plačujemo prek spleta, na bencinskih servisih in za vsakodnevno oskrbo. Tudi v tujini je plačevanje s plačilnimi karticami čedalje bolj priljubljeno. Pri brezstičnem plačevanju je ključen kriterij varnost, pri avtentikaciji pa priljubljenosti pridobiva potrjevanje prek mobilnega telefona v obliki varnostne kode v besedilnem sporočilu ali mobilni aplikaciji, razkriva najnovejši Masterindex.
Debetne ali kreditne kartice?
Več kot polovica Slovencev uporablja debetno kartico (89,7 %), med njimi je najbolj priljubljena debetna kartica Mastercard (56,3 %). Dobri dve tretjini (70 %) ima eno do dve kartici. Več kot polovica lastnikov kreditnih kartic ceni široko sprejetost v tujini (48,5 %) in na spletu (55,3 %). Približno tretjina je svojo kreditno kartico izbrala zaradi ugodnosti oz. nizke obrestne mere.
Spletni nakupi so popularni, a ne več pri slovenskih spletnih ponudnikih
Skoraj 80 % Slovencev vsaj kdaj nakupuje prek spleta, le 4 % jih nikoli ne. Delež prebivalcev, ki pogosto nakupujejo prek spleta, se je v letu 2024 povečal na tretjino (33,3 %, leta 2023 je bil delež 27,7 %). Slovenci so sicer naklonjeni plačevanju spletnih nakupov s plačilnimi karticami (57,3 %), a je skozi leta zaznati rahlo padanje. Skoraj polovica (46 %) spletne nakupe opravili z mobilnim plačilom.
Podatki kažejo, da slovenskim spletnim ponudnikom nekoliko pada priljubljenost. V letu 2024 je manj Slovencev nakupovalo v slovenskih spletnih trgovinah kot pri tujih ponudnikih (leta 2023 41,5 %, v letu 2024 pa le še 36,2 %).
Kaj pa varnost?
Večina verjame, da je spletno nakupovanje vsaj večinoma varno (85 %). Med tistimi, ki menijo, da spletno nakupovanje ni varno (14 %), jih ima polovica težave z zaupanjem v spletne trgovine. Zanimivo je, da se delež z leti povečuje. 40 % jih ne zaupa spletnim plačilom. Dobra tretjina ne zaupa opisom postavk (34,1 %), le nekoliko manj se boji dolgih postopkov reševanja težav (31,6 %). Desetina meni, da ima premalo informacij (10,9 %), vsak sedmi pa želi artikle prejeti takoj (14,4 %).
Mobilna plačila med Slovenci priljubljena, opaziti je porast plačevanja prek sodobnih plačilnih sistemov
Različni načini mobilnega plačevanja Slovencem pridejo prav predvsem pri plačevanju v trgovinah in na bencinskih črpalkah (55,6 %), prek spleta (51,2 %) in čedalje bolj tudi v restavracijah in barih (40,6 %; v letu 2023 je bil ta delež opazno nižji, in sicer 31,4 %). Več kot polovica Slovencev je že plačevalo prek mobilnega telefona (55, 6 %), od teh je bilo največ plačil izvedenih prek različnih plačilnih sistemov izbranih zaupanja vrednih ponudnikov. Teh je bilo v letu 2024 dobra petina (2024: 21,5 %, 2023: 17,4 %). Skoraj četrtina jih uporablja mobilno denarnico svoje banke (19,3 %).
Uporaba mobilnih denarnic v zadnjem letu raste
Zaupanje v mobilne aplikacije se povečuje, saj bi bilo več ljudi pripravljenih za plačevanje uporabljati ne le mobilno aplikacijo svoje banke, ampak tudi aplikacije drugih (zaupanja vrednih) ponudnikov. Aplikacija pa mora zagotavljati varno in preprosto plačevanje z avtentikacijo.
Največ, dobra polovica Slovencev (kar predstavlja 2/3 vseh, ki so naklonjeni temu) bi uporabljala le aplikacijo lastne banke. Višji delež, kar 43 %, bi uporabljalo tudi aplikacijo zaupanja vrednega ponudnika. Samo 5 % bi jih uporabilo katero koli aplikacijo, kar kaže na veliko zaskrbljenost nad zaupanjem in visoko raven ozaveščenosti o digitalni varnosti. 80 % prebivalcev pričakuje, da bo aplikacija zagotovila varna plačila z avtentikacijo. Dve tretjini pričakujeta enostavna plačila, približno polovica bi cenila stroške sledenja in enostavnost uporabe.
Osebno financiranje v rokah mobilnih bank
Uporaba mobilne banke za osebno financiranje se zadnjih pet let povečuje; leta 2024 je dosegla skoraj tri četrtine prebivalcev Slovenije. Enak trend velja za potrditev spletnega nakupa in plačila na mestih nakupa. Posledično se zmanjšuje tudi delež tistih, ki ne uporabljajo mobilne banke za osebno financiranje. Tako velja, da v letu le eden od šestih ne uporablja mobilnih finančnih storitev. Čeprav so plačilne kartice trdno zasidrane v zavesti uporabnikov in jo kot prvo izbiro za plačevanje izpostavlja skoraj polovica Slovencev (47,1 %), tudi mobilni telefoni dvigujejo svojo priljubljenost.
Luka Gabrovšek, direktor Mastercard Slovenija, ob tem izpostavlja: »Mobilno plačevanje pridobiva na veljavi, saj je praktično, hitro, varno, zanesljivo in enostavno za uporabo. Poudarek daje na brezhibni potrošniški izkušnji, ki jo potrošnik pričakuje in nenazadnje zahteva. A s porastom digitalnega plačevanja je treba potrošnike podučiti o previdnosti pri upravljanju z njihovimi osebnimi in finančnimi podatki. Pri družbi Mastercard smo razvili več tehnologij, ki ščitijo potrošnika in odvračajo prevarante. Naša obljuba ničelne odgovornosti (ang. Zero Liability) zagotavlja, da so imetniki kartic zaščiteni pred prevarami pri morebitnih nepooblaščenih nakupih.
Zadnjih 10 let uporabljamo umetno inteligence za zaščito 143 milijard transakcij, ki potekajo skozi naše omrežje vsako leto, sedaj pa to izboljšujemo z generativno umetno inteligenco. Preoblikujemo hitrost in natančnost naših rešitev za boj proti goljufijam z rešitvijo Mastercard Decision Intelligence (DI) – rešitvijo, ki nam omogoča odločanje v realnem času.«
Mastercard nadgrajuje svojo sposobnost analize informacij o računih, nakupih, trgovcih in napravah v realnem času. Nova tehnologija generativne umetne inteligence še izboljšuje algoritem za predvidevanje naslednjega morebitnega prevarantskega dogodka, kar v vsako interakcijo vnese določeno mero zaupanja. Integracija tehnologij, ki podpirajo dosledne digitalne potrošniške izkušnje, ne glede na izbiro naprave ali brskalnika, je pomembna. Tudi pri spletnih plačilih Mastercard stopa korak naprej s ciljem doseči 100-odstotno tokenizacijo e-trgovine v Evropi do leta 2030.
»S tem nameravamo nadomestiti številke plačilnih kartic z varnim žetonom, kar bo zmanjšalo število prevar in povečalo stopnjo odobrenih plačil. Da bi strankam preprečili ročno vnašanje podatkov o kartici, bomo ponudili enostavnejšo integracijo sistema Click to Pay na spletnih mestih trgovcev. Z uvedbo t.i. Passkey ali ključev za plačevanje pa načrtujemo biometrično preverjanje pristnosti v mobilnih napravah, kar odpravlja potrebo po geslih ali enkratnih kodah. Ta pristop ne le povečuje zadovoljstvo uporabnikov, temveč bodo potrošniki deležni hitrejšega in varnejšega plačevanja, kar bistveno prispeva k ohranjanju zaupanja in integritete v digitalnem okolju.«
Še vedno večinoma na Hrvaško, prednjači planiranje in plačevanje s kartico
Potovalne navade se ne spreminjajo, najbolj priljubljena sta Hrvaška in zasebne nastanitve v tujini. V tujino jih bo v primerjavi z lanskim letom odpotovalo več (80 %), podoben delež Slovencev že načrtuje potovanje v tujino v naslednji sezoni (78 %). Večina prebivalcev Slovenije namerava poletni dopust preživeti na Hrvaškem (60 %). Četrtina jih bo obiskala sredozemske države, petina Italijo ali drugo evropsko destinacijo. Vsak šesti bo dopust preživel v Sloveniji.
Delež tistih, ki v tujini vedno plačujejo s kartico, se je povečal na 28 %, manj pa jih kartic v tujini običajno ne uporablja (teh je 10 %). Večina uporablja plačilne kartice za plačevanje 20 % vseh plačil, medtem ko dve tretjini Slovencev na potovanjih v tujini za plačila vedno oziroma običajno uporabi kartico (60 %). Ključne prednosti so široka sprejetost (85 %) in varnost (60%) pa tudi ugoden menjalni tečaj (51 %) ter možnost plačevanja brez provizij (40 %), še izpostavlja Masterindex 2024.
Izdelava spletnih strani - Sistem za izgradnjo in optimizacijo spletnih strani za spletne iskalnike | Oblikovanje - Spletno in grafično oblikovanje Spam prevention |
.SI domene in gostovanje - Brezplačne domene ob nakupu gostovanja |